www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 06 aug 2026, 01:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke

Geografisk sted: Juelsminde
Nu må jeg hellere præsentere mig, da jeg har været herinde en million gange og snuse og for at se hvad folk laver.
Jeg hedder Lars Erik Laursen chauffør og 49 år. Jeg er bosiddende i Juelsminde.
Jeg blev foræret en Harald Nyborg drejebænk med til svarende jern derfra. Da jeg ikke kendte til noget med at dreje i træ var Per Sepstrup så venlig at lave et kursus for mig i en weekend hvor jeg lærte de grundlæggende principper, det var 2 fantastiske dage, som jeg nød.
Problemet var at det ikke kunne bruges på den omtalte drejebænk med løse lejer, dårlige jern.
Ergo sidde og hyle ved køkkenbordet til min kone sagde: køb en anden bænk. Nu har jeg fået en woodlathe 900 masser af gode jern, været ved Allan i Sminge og få en ordentlig 4-klo, ny slibemaskine til mine jern. Så er der lidt mumlen om at det vist er en dyr hobby.
Jeg har samlet en masse træ, Ahorn med svamp, asketræ, mirabelle, bøg, det skal så bare tørres. Så nu venter jeg bare på at komme igang med at dreje.
Men for pokker med alle de maskiner, som jeg også havde i forvejen, er værkstedet for lille. Så jeg tilbød min kone at bygge et viktualierum i den ene ende af garagen, isoleret. Det ville hun gerne have, hun spurgte hvad reste skulle bruges til, det skal være værksted. Så det går lidt af vinteren til.
Jeg kunne da godt tænke mig at møde andre drejere, fordi her er godt nok meget at lære, jeg er en ren amatør.
Det var så lidt om mig
Mvh.
Lars Laursen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Velkommen til - jeg er sikker på du finder mange hyggelige trædrejere og hyggelige stunder i dit område.

Vi er jo allerede mange som har mødt hinanden omkring denne skjønne hobby med træ og div. værktøj, og der foregår jo også en livlig udveksling at oplevelser, metoder, prøver så vi alle kan lære af hinanden.

Der bliver jo også arrangeret nogle træf rundt omkring, og der er jo heldigvis også mange som viser hvad de får lavet her på forum.

Der sker meget her på forum, og det gør jo - en i forvejen skøn hobby endnu mere spændende. :D :D :D

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Velkommen i "klubben" Lars.
Du har allerede fundet ud af, at dette er en hobby, som let kan komme til at gribe om sig, medmindre man har en stærk karakter (det har jeg heldigvis ikke :lol: )
Hvis du bliver hængende her inde i dette fantastiske forum, så er jeg også sikker på, at du vil komme til at møde andre drejere en dag.

Hilsen Kai.

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Ja velkommen til Lars. Du vil finde dette forum inspirerende. Jeg kender godt det med konen. Når jeg sidder på nettet og ser på grej , siger hun : så hold da op med at sidde der og ligne en lille hundehvalp der har tisset på gulvet. DU FÅR DEN IKKE!
Og så har du fået en go start hos Per Sepstrup. Han er meget dygtig og en utrolig behagelig fyr.Velkommen til. :)

Medlem af klubben NOVA DVR XP

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Lars.
Du har gjort det eneste rigtige. Du har meldt dig ind i Danmarks bedste forum.
En større hjælpsomhed skal man lede længe efter. De få der er prof, lader sig ikke mærke med det :D :D

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Horsens
Hej Lars!
Velkommen her på forummet, vi er nogle stykker her omkring som lidt sener på året vil forsøge at lave nogle værksteds møder , og du skal være velkommen til at deltage, hvoe vi får en snak omkring bænken og måske lidt træbyt, og viser hvad vi har lavet, også jeg er en ren nybegynder.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: grundfør. hinnerup
hej lars. velkomen til mangler du lidt træ er du hvælkomen til at hente noget her harlidt forskeligt
hilsen allan

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Hedensted
Hej Lars

Velkommen til !
Håber da vi ses en dag er selv relativt nystartet,men temmelig hårdt ramt.
Mangler du en til en snak omkring drejning eller måske en fælles drejeaften en gang imellem så send en besked og lad os finde ud af et eller andet.
Hedensted er ikke så langt fra Juelsminde.

Hilsen Peter

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Tørring
Hej Lars.
Velkommen i "klubben". Nu er vi snart mange her i trekantområdet, og det lover godt for lidt drejetræf.
Det er en flot måde du præsentere dig selv på, og lover godt for fremtidig snak. En lille opfordring til alle nye, at skrive noget om sig selv.
Svend Aage

spånbunke

Tusind tak for den varme velkomst. Det er sjovt at se at der er så mange trædejere her i nærområdet og det kunne være rigtig spændende og mødes. Det er jo altid sjovere når man er flere der har samme last.
Klosmager jeg vil gerne tage mod dit tilbud om træ, for godt nok har jeg fået samlet en del men det ligger til tørring. Det skal ikke være nogen hemmelighed at det er begyndt at krible rigtig meget for at få maskineriet til at snurre.
Her til vinter får jeg en del bøgeknuder, så det kan være at jeg har noget at bytte med.
Peter jeg syntes vi skal mødes og udveksle ideer sammen og det skal selvfølgelig også gælde dig Ole, vi bor jo kun en spytklat fra hinanden. Og Tørring er jo hellere ikke længere væk end jeg kan kigge derover hvis der er medvind.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Vejle og Århus
De omtalte møder vil jeg da gerne være med til. Jeg er bor heller ikke så langt fra jer, så det kunne da være hyggeligt. Peters Drejeri, hvis du mangler nogle stumper til at komme igang, så skriv til mig, og det gælder selvfølgelig også dig Lars.

MVH Søren

spånbunke

Tak skal du have Søren, jeg vil da gerne tage mod dit tilbud. Jeg har set en del af dine arbejder, og de er utrolig flotte.
Det lader da til at der er mange her i området, så det kunne da være rigtig hyggeligt hvis vi kunne få et møde i stand

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Trekantsområdet burde kunne lave nogle gode møder. Jeg lægger gerne værksted til- jeg har 4 trædrejebænke, smedie og metaldrejebænk. (Taulov mellem Fredericia og Kolding).
Måske i Efterårsferien?
Mvh. Morten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Med meget lille pivetemme:
Kunne man godt være velkommen til at deltage i sådan noget rendsammen selv om man bor ovre på den der grusbunke, der holder fast i den modsatte side af Lillebæltsbroerne?
VH,
Lars, Odense

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Jeg har.selv boet i middelfart uden at tage mærkbar skade. ;) Alle er selvfølgelig velkomne. Mvh Morten

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]