www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 11 aug 2026, 00:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Det har kun tangentialt med drejning at gøre. Historien er den at jeg overtog et spånsugeanlæg fra Alan C., og det skulle op på loftet at stå. Det gamle gulv på loftet kunne bestemt ikke klare det, så der måtte nyt gulv på loftet for at sugeren kunne komme der op. det er nu næsten færdigt, selvom sugeren stadig står nede i værkstedet.
Vedhæftet fil:
Værkstedsloft 001.JPG

Et af de store problemer var at holde omkostningen nede, og at spærafstanden er 1100 mm. Det gamle gulve var 20 mm profilbrædder i forfærdelig stand. Det nye er 29 mm x 135 mm høvlede og pløjede gran brædder fra Norge, som jeg selv måtte skære not og fer i enderne. det lykkedes med to overfræsere, en til noten og en til feren. det reducerede spild til næsten ingen tig og gjorde det meget nemt at lægge brædderne.
Vedhæftet fil:
Værkstedsloft 004.JPG

Et slag på tasken er at det tog omkring 100 timer, med nedrivning og kørsel til genberusen med de gamle brædder.

Vedhæftet fil:
Værkstedsloft 005.JPG

Resultatet er at der er meget mere plads, både på grund af at en masse gammelt møg kom væk og at en bræddereol kom med i projektet, og der er nu mere organiseret. nu bliver der også plads til rådrejede emner og andre ting, som nu ligger i værkstedet, men kan bedre være oppe på loftet.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Næhnej, ikke tangentialt men centralt! :-)
Jeg ser for mig række efter række af reoler med spændende træsorter i forskellige stadier af optørring og lagring og forsynet med hvert sit lille manilamærke med træsort, årstal osv.
Tillykke med overetagen og de mulige udnyttelsesmuligheder :D

Lars
Der ikke er den mindste spån misundelig på al den dejlige plads :cry:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Nøøøjjj----j. Mon han invitere på et hyggeligt housevarming kig en dag når de 100 timer har sat sig. :?: :lol:

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

BjoernA skrev:
Nøøøjjj----j. Mon han invitere på et hyggeligt housevarming kig en dag når de 100 timer har sat sig. :?: :lol:

Du er velkomen hver gang du forvilder dig øst på. der er som regel kaffe på kanden og høkerbajere i kassen.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Totalt missunderlig .. har lige været i mit skur i haven med tanke om jeg måske kunne bruge det til lidt lager.. men ak nej..

Flot ser det ud !!

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Nu må vi snart lave en tur Syd/vest på, jo jeg er ikke så lidt misunderlige, ikk så mig over volume mere over denne "ren tom loft" uden så mig som en spån er der, jeg prøver og prøver at komme ned til beton gulvet i mit værksted men der er en klovn som bliver ved at smit knuder og alt mulig bras (træ) ind på gulvet hel tiden :roll: :roll: :roll: :roll:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Agerbundsen :
jeg må indrømme at det ser noget bedre end det gamle gulv
godt gået.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

håbløs træ krammer
Brugeravatar

joe-pearson skrev:
Nu må vi snart lave en tur Syd/vest på, jo jeg er ikke så lidt misunderlige, ikk så mig over volume mere over denne "ren tom loft" uden så mig som en spån er der, jeg prøver og prøver at komme ned til beton gulvet i mit værksted men der er en klovn som bliver ved at smit knuder og alt mulig bras (træ) ind på gulvet hel tiden :roll: :roll: :roll: :roll:

Ja, Joe, men så fylder du vel bare ind med spåner mellem knuderne, så det er nemmere at gå på?

Den eneste bagdel ved det er at drejebænken bliver lavere og lavere med tiden. Pas på med det, det giver rygskader :lol:

Jesper

håbløs træ krammer
Brugeravatar

steffen skrev:
Agerbundsen :
jeg må indrømme at det ser noget bedre end det gamle gulv
godt gået.

Ja, jeg takker. Det var meget mere tiltrængt end jeg egentlig troede. Jeg er lidt forbavset over at der ikke var nogen der røg igennem det gamle da jeg rigtigt fik set på det. Der var omkring 510 endenoter/fer at fræse :ugeek:

Jesper

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]