www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 12 aug 2026, 03:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny bruger
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Hej med jer alle sammen Billede

Jeg er i gang med et projekt, det har godt nok ikke lige noget med træ-drejning af gøre, men Billede stop, du må ikke klikke væk, jeg har måske brug for dig Billede

Kort fortalt, så er jeg i gang med et ur projekt. Hvor jeg laver mine egne ure, næsten fra bunden af.
Hele pointen i mit projekt er, at det skal være så dansk så mulig. Her tænker jeg på design og på de håndværkere som hjælper mig med projektet! For mig ser jeg ingen grund til, at give dansk arbejde videre til udlandet, når vi selv kan lave de fleste ting.
Og hvad har et ur projekt så med træ at gøre, spørg du nok. Jo jeg skal have lavet nogle ur æsker til de færdige ure!

Jeg har en plan, men ingen træ Billede

For at holde min pointe, så vil jeg meget gerne bruge Dansk egetræ og gerne noget Dansk moseeg til kontrast.
Det er jo ikke det store problem at skaffe egetræ, men hvor dælen skaffer jeg nogle fine dansk egetræs plader/planker som kun er 10mm i tykkelsen og bredeste sted 150-200mm? så jeg kan bygge mine æsker og med moseegen skal jeg bruge noget på 50mm bred og 4-5mm tykke? Jeg har ikke brug for en hel skov, hvis i forstår mig ret. Vigtigs er at jeg får lavet 3-4 æsker til at starte med!

Kan i hjælpe mig med nogle svar Billede Jeg bor p.t i København, men køre gerne en tur for noget fint træ!

(Mit første ønske var, at hvis man kunne skaffe noget moseeg med en god dansk historie, som f.eks egetræ fra et gammelt dansk vikingeskib, ville det være det vildeste overhovedet!!!) men så heldig er jeg nok næppe :cry:

Jeg har lagt et billede op med et prøve billede, at den mulige æske jeg har tegnet i 3D :) Æsken er 120mm høj, 150mm bred, 200mm lang.
Ur projektet kan i øvrigt følges på Facebook Billede https://da-dk.facebook.com/pages/Black-Polar-Bear/162747337215127 (Jeg håber du vil trykke synes godt om ;) )

Mvh Dennis

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Kun et par kommentarer - og ikke megen hjælp:

Hvorfor eg? Det er noget genstridigt noget at arbejde med i de små størrelser. Splintrer og er ikke nemt at bearbejde samlinger i den størrelse. Der er andre træsorter, som du kan overveje. Da din tegning viser lyst træ med en mørk stribe, kunne du bruge bøg - mere dansk kan det nok ikke blive. Hvis du ikke kan lide bøg, så er der ær (eller ahorn) som er meget lyst og nemmere at få fine detaljer i.

Træ fra et vikingetidsvrag er nok danefæ - i hvert fald for godt til at bruge til æsker. Den går nok ikke. Moseeg kan findes i små størrelser, men er ikke nemmere at bearbejde end ny eg. Andre sorte træarter, som ibenholt er ikke specielt danske, med mindre de kommer fra et gammelt danskbygget klaver.

Når du finder ud af hvad du skal lave af bearbejdning af træet for at lave en pæn æske, så forsvinder problemet med at finde 10 mm tykt træ - det saver og høvler man af større stykker. det er det mindst komplicerede af æskeproduktionen. Du finder bare en lokal hobby eller professional møbelsnedker med den rigtige viden og værktøj.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
jeg kan nok hjælpe dig med størrelser og mængder har moseeg der er 8000 år gammlet liggende, samt masser af dansk eg. slå på tråden efter mandag i næste uge.. der har jeg en lille smule overblik igen. 29486637

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Ny bruger
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Agerbundsen skrev:
Hvorfor eg?
Jeg har en eller anden forkærlighed for egetræ :) Jeg havde faktisk også bøg i tankerne på et tidspunkt, meen jeg vil havde det skal være i egetræ :) Synes også, at egetræ og moseeg har den kontrast jeg leder efter.
Ibenholt bliver det ikke, for som du selv siger er det ikke specielt dansk.
Agerbundsen skrev:
Det er noget genstridigt noget at arbejde med i de små størrelser
Jeg har masser af tålmodighed og tager gerne den udfordring med, i min verden er en træ-æske en "stor" ting, bogstaveligt talt :lol:

Rasmus skrev:
jeg kan nok hjælpe dig med størrelser og mængder har moseeg der er 8000 år gammlet liggende, samt masser af dansk eg. slå på tråden efter mandag i næste uge.. der har jeg en lille smule overblik igen. 29486637

Hvor er det fedt Rasmus, det er sød musik i mine øre! Jeg vil give dig et kald en aften i næste uge Billede

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]