www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 09 aug 2026, 14:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Dette forum har en dejlig blanding af unge, lidt ældre, dem der stadig tror de er unge, og ældre.

De unge spørger. Vi svarer. Tænker vi på hvor gamle de er? Tænker vi på at vi har/har haft børn/unge på deres alder?

Vi rådgiver ud fra vores egne erfaringer. Det er helt OK. Men ejer vi empati? (Det er et andet ord for at sætte sig i den andens sted?)

Vi er måske født med en guldske i munden. Vi har måske haft en fattig barndom.

Jeg har f.eks en søn med ADHD - alt hvad han laver er med 2-300 % indsats, men efter et stykke tid er der noget nyt der fanger.

Derfor er dette en opfordring set i relation til alder. Det er ment som et opråb til dem der er for unge til at have børn der kan løfte et drejejern, til dem der ikke kan huske hvordan deres børn plagede dem, og til bedstefar/oldefar.

Jeg mener at vi har et ansvar.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikssund
Det er et godt og relevant spørgsmål, som man kan blive nødt til at stille sig selv hvis man overhovedet reagerer på de unges spørgsmål og efterlysninger.
Jeg mener man kan komme langt ved at være imødekommende og hjælpsom - uden at overskride de unges grænser, og uden at forvente en hel masse tilbage.
Det er jo den ene generation der giver noget videre til den næste. Ligesom mange af os forhåbentlig har oplevet det i vores pure ungdom.
Unge mennesker skal have mulighed for at prøve ting af. Også¨drejning. Hvem ved om det er lige det, som gør netop dette unge menneske til et lykkeligt menneske?

I et online forum er det nemt at misforstå hinanden. Det er svært at vide hvem der sidder ved den anden skærm. Som det hedder i Dilbert_: "På internettet er der ingen der ved at du er en hund". Derfor er tilgivelse så vigtig. Og det er vigtigt at vi kender vores egne forventninger. For så bliver det sværere at blive skuffet.

Jo selvfølgelig har vi da et ansvar. Vi har det ansvar vi tager. Og vi får det udbytte vi tager ansvar for. Hvis vi selv kan se det.

spånbunke

ja nu er jeg jo nok en af dem der kaldes unge :o
men jeg syntes både de lidt ældre ikke skal sige køb det det er undværligt og så er det et drejern sæt med hundred drejejern til 100000 (ovdrivelse fremmer forståelsen :ugeek: godt ordsprog)
men jeg syntes også at vi unge selv skal kunne tænke og værer fornuftige og tage beslutininger selv og ikke bare efter et råd gå ud og købe alt
det er bare min indstiling

vh
victor

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Ja Bjørn- vi har et ansvar, specielt når det handler om sikkerhed!. Men der er stor forskel på unges økonomi. Jeg arbejder på en typisk byskole. Her er der i alle klasser elever der får cowboybukser til 800kr af deres forældre (jævnligt- ikke kun når de har fødselsdag) Jeg har ikke noget problem med at vejlede disse børn til dyrt værktøj. Andre har færre penge og vi leder så efter noget brugt og de låner af mig, hvis de mangler specialværktøj. Dyrt kvalitetsværktøj er dog altid til at sælge med begrænset tab hvis hobbyen bliver mindre interesseant. Jeg mener dog, at det vigtigste er FORÆLDRENES ANSVAR- de må træde i karakter, hvis en hobby bliver for dyr!
og så må vi hjælpe efter bedste evne, med så mange oplysninger som muligt her fra forum.

Mvh Morten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Hver gang vi ytrer os tager vi et ansvar for os selv, men bestemt også for andre.
I bedste fald kender vi vores egne forudsætninger men ikke modtagerens (nogen gange kender vi folk personligt så er fornemmelsen måske lidt bedre) og slet ikke på nettet. Reelt ved vi jo ikke hvem der tager os på ordet.

Vi skal komme med råd og vejledning og modtage samme.

Dog må vi aldrig glemme (slet ikke ikke i vores leg med træet) at vi kan vejlede uheldigt og derved upåagtet skade andre.
Det sidste er jeg overbevist om at vi ikke ønsker.

Men over det hele ligger der nogle vejledninger fra arbejdstilsynet som også gælder private.
Er uheldet ude kan det skade eventuelle erstatningssager hvis vi ikke har sat os ind i reglerne.

Hold aldrig mund, men udbred dig med omtanke.

Lommefilosofi? tja og hvad så?

Mvh

tjmanden Torben

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikssund
Torben
Jeg synes sgu din "lommefilosofi" er guld værd.
Bliv ved med det. Du gør i hvert fald mig gladere.
Og du har også gjort mig klogere.
:)

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Vi har et højt moralsk ansvar, uanset hvem vi giver gode råd, men ansvaret er naturligvis størst overfor de helt unge.

Vi har et nyt og meget ungt medlem her på forum (Victor) og det kan være svært at rådgive sådan en ung gut korrekt, på et forum. Det ville være noget nemmere hvis man stod sammen med ham i værkstedet. Derfor er mit råd til alle nye drejere, det være sig unge eller gamle: "Køb dig til et kursus ved en af udbyderne (nogle er bedre end andre), eller find som minimum en erfaren trædrejer i nærheden, der kan give og vise noget praktisk kendskab."

Det er ikke kun selve drejeriet der kan være problematisk. Slibning af værktøj, støv og kemikalier, og ikke mindst generel sikkerhed i værkstedet er vigtige faktorer. Og må jeg opfordre de helt unge, til at involvere forældrene på sidelinjen, så de følger med i hvad der foregår, og hvilke råd de unge mennesker får.

Og det sidste råd: Brug din sunde fornuft ... og det kan jeg så gentage utallige gange.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]